Välj en sida
Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss; oavsett om du har generella frågor kring ditt kort, vill höja din limit eller beställa ett extrakort.  Av hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post utan uppmanar dig vid dessa fall att ringa oss för att kommunicera på ett säkert sätt.

Kundtjänst: 08-695 17 56, öppet vardagar 8-18
E-post: hyundaikortet@cardservice.se
Hyundaikortet, Box 1265, 164 29 Kista

Ring 08-695 17 34 vid spärr eller förlust av kort, öppet dygnet runt.

Om betal- och kreditkort

Vad är ett betal- och kreditkort?
Ett kreditkort ger dig valfriheten att välja mellan att betala en faktura i sin helhet på förfallodagen eller att dela upp fakturabeloppet över tiden. Oftast behöver man betala ca 1/20-del av skulden som lägst varje månad. Det finns alltså en möjlighet att betala i sin egen takt. Oftast utgår ingen ränta om du betalar allt på en gång men väljer du att dela upp betalningen utgår ränta för den tid du ”lånar” pengarna.

Utöver ränta tillkommer ofta en aviserings- eller administrationsavgift och i vissa fall även en årsavgift.

Övriga avgifter
För samtliga korttyper tillkommer olika avgifter. Exempel på dessa är uttagsavgift, valutapåslag vid köp i utlandet, påminnelseavgift och förseningsavgift vid försenad betalning.

Allmänna villkoren »

Visa eller MasterCard
Visa och MasterCard är inte utgivare av kort utan två olika system för hantering av köp/transaktioner. Affärer och andra inköpsställen ansluter sig till systemet – därför fungerar ditt kort på miljontals ställen jorden runt.
Om du skall resa långt är det bra att kolla upp hur kortet gäller just där innan du ger dig av.

Effektiv ränta
När ”effektiv ränta” redovisas innehåller den ränta + alla löpande avgifter omräknat till en årlig ränta. Detta för att du som kund skall kunna jämföra olika kort och lätt ska kunna se vad ett så kallat ”räntefritt” köp kostar jämfört med ett annat köp.

Läs mer hos konsumentverket »

Total kreditkostnad
Genom att redovisa total kostnad kan du se exempel på vad det totalt kostar för en viss kredit under en viss tid. Om du köper något för 6.000 kr och delar upp betalningen på 3 månader med årsränta 12 % och aviseringsavgift på 25 kr – vad kommer då totalkostnaden att bli?
För ovanstående blir det cirka 90 kr i ränta samt 75 kr i aviseringsavgifter, det vill säga en total kostnad på 6.165 kr.

Säkerhet

  • Förvara kort och kod separat från varandra
  • Lämna aldrig ifrån dig ditt kort.
  • Det är bättre att använda ett kreditkort än ett bankkort. Bankkortet är kopplat till ditt bankkonto medan kreditkortet genererar en faktura där du kan se om något är fel och i sådant fall reklamera det utan att behöva ligga ute med pengarna.
Användning av kortet

Fungerar mitt kort på resmålet?
De flesta länder accepterar kortbetalningar med MasterCard eller Visa. Kontakta ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka om du är osäker på om ditt kort fungerar på resmålet.

När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
Vi rekommenderar att betala i landets egen valuta eftersom det kan tillkomma kostnad för kursskillnader om du betalar i svenska kronor.

Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
Det kan bero på en mängd olika saker:

  • Butiken kan ha tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt.
  • Det finns mindre utrymme att handla för än du beräknat.

Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller samma PIN-kod.

Höj din kredit

Vill du ha högre kreditgräns?
Med Hyundaikortet kan du få en kredit på upp till 50.000 kr. Du väljer själv din kreditgräns och hur mycket du vill använda.

Önskar du höja din kredit för att få utrymme till resan eller vardagsköpen, ansöker du genom att ringa vår kundtjänst på 08-695 17 56 (Öppet vardagar 8-18).

Kontoutdrag

När kommer kontoutdraget?
Du får ditt kontoutdrag kring den 10:e varje månad.

När börjar jag betala ränta?
En gång i månaden får du ett kontoutdrag med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp.

Kontakta kundtjänst på 08-695 17 56 om du har frågor om kontoutdraget.

PIN-kod

Vad är en PIN-kod?
Till ditt kort hör en PIN-kod. PIN-koden får du några dagar efter att du fått ditt kort på posten.

Jag har glömt/spärrat min PIN-kod, hur får jag en ny?
Vänd dig till Hyundaikortet kundtjänst på telefon 08-695 17 56. Öppettider 8-18 på vardagar.

Vad är CVC/CVV?
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

Blippa med Hyundaikortet

Kontaktlösa kort innebär att du betalar genom att ”blippa” ditt kort mot kortläsaren vid småköp under 200 kr. Ibland behöver du slå din PIN-kod även vid småköp.

Hur aktiverar jag kontaktlösa betalningar på Hyundaikortet?
Funktionen ”kontaktlösa betalningar” finns på ditt hyundaikort. Har du fått ett helt nytt kort måste ditt första köp genomföras med PIN-kod oavsett belopp. Därefter är det fritt fram att ”blippa” ditt kort för att betala dina köp.

Var kan jag använda mitt kontaktlösa kort?
Du kan betala kontaktlöst om kortläsaren har symbolen som visar att den kan ta emot kontaktlösa betalningar.
Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar.

Mitt Hyundaikort har slutat att fungera för kontaktlösa transaktioner
Kontrollera först att kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar. Om kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar och ditt kort ändå inte fungerar, vänligen kontakta oss på 08-695 17 56 så hjälper vi dig med att beställa ett nytt kort.

Säker betalning på nätet

För att du ska känna dig trygg med att använda ditt betal- och kreditkort vid betalningar på internet ingår tjänsten Verified by Visa. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att du som kortinnehavare identifierar dig med Mobilt BankID vid betalning på Internet.

Vad är Mobilt BankID och hur skaffar jag det?
BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder när du behöver styrka din identitet på internet. Mobilt BankID beställer du hos din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app som behövs för att ditt Mobila BankID ska fungera.

Måste jag alltid identifiera mig med Mobilt BankID när jag handlar över nätet?
Du kommer bara vara tvungen att identifiera dig med Mobilt BankID när du handlar i en nätbutik som är ansluten till Verified by Visa. Om nätbutiken inte är ansluten till tjänsten kommer kortköpet ske utan identifiering.

Om jag har ett extrakort, kommer jag också kunna verifiera köp med Mobilt BankID?
Ja, men det förutsätter att du som extrakortsinnehavare har ett eget Mobilt BankID.

Öppna och stäng kortet för köp på nätet
Med regionspärrar öppnar du och stänger för köp på internet.

Regionspärr

Med regionspärr kan du öppna och stänga ditt kort för olika regioner i världen och på internet.

Hur aktiverar jag regionspärren?
Du kan enkelt hantera regionspärren på Mina sidor. Välj ”Regionspärr” och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra detta för varje kort.